Direktlänk till inlägg 28 mars 2013

Veckoreflektion - V 13.

Av Disa - 28 mars 2013 18:59

Denna vecka blev inte riktigt som jag hade tänkt mig, utan att det i sig skulle betyda något negativt. Visst är det tråkigt att jag inte får göra detta tillsammans med Lisa, men att arbeta själv är verkligen en utmaning för mig. Det är skrämmande men samtidigt väldigt spännande och motiverande.


Jag har börjat fundera kring hur jag vill göra boken, vad som ska vara med och varför. Jag har mer och mer kommit in på genus och de stereotypa könrollerna. Jag känner att det vore spännande att leka med dem, byta plats, göra om med mera. Och varför? Jo, dels för att ifrågasätta, och dels för att "öppna upp" människors syn på hur man som människa skall och inte skall vara.


Igår var jag och Lisa på Konstmuseet och gick på en guidad visning på den aktuella utställningen om Helene Schjerfbeck (1862-1946). Det var en mycket intressant historia vi fick ta del av - hennes liv och delar av hennes verk. De mest fascinerande målningarna var hennes självporträtt som hon gjorde under större delen av sitt liv. Den första när hon var 13 år gammal (!) och den sista ett år innan hon dog (1945). Hon kom in på konstskola som 11-åring och fick då bli bekant med det akademiska, klassiska sättet att måla (naturalism). När hon sedan flyttade till Frankrike, började hon måla mer förenklat och reducerat, eller som de beskriver på Konstmuseets hemsida: "personlig fransk-influerad symbolism" (klicka HÄR för att komma dit). Spår av till exempel kolkritor lät hon medvetet vara kvar, vilket fascinerade mig. Att låta olika material synas, istället för att de skall döljas. Hon var också medvetet provocerande, vilket är fascinerande för den tiden.


Jag blev inspirerad av Schjerfbeck eftersom hon i senare delen av sitt liv och karriär målade mer abstraherat, vilket jag själv tycker om. Hennes senare själporträtt visade mer hur hon kände sig istället för att visa hur hon egentligen såg ut. Jag influeras mycket av det surrealistiska och abstrakta, och därför tror jag att jag kan hämta inspiration från Schjerfbecks målningar. Inte just någon specifik teknik eller liknande, eftersom jag inte innehar de kunskaperna, men själva känslan och idén känner jag att jag kan ta tillvara.


Det skrämmer mig även att jag inte är så insatt i konsthistoria, och att det därför blir svårt att hitta influenser. Men jag tänkte, tillsammans med Lisa, besöka många gallerier etc för att kanske där upptäcka något jag kan använda mig av. Sedan finns det ju mycket att använda sig av i barnlitteraturen, vilket ju är den kanske mest relevanta källan att inhämta inspiration och influenser ifrån. Jag vet inte. Men det är spännande och jag känner mig väldigt taggad!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Disa - 28 oktober 2013 18:12

    Gjord med Promarkers     En av mina första kolteckningar. Är lite ovan med att använda kolkritor, men det är spännande!     Denna bild var lite suddig såg jag nu, men den är fortfarande in progress! :) Så.. lägger upp den när d...

Av Disa - 29 maj 2013 01:16

Så har jag lämnat in min uppsats.  Igår, med två minuters marginal, lade jag fyra stycken exemplar plus utskriven blogg i lådan på HDK.   Jag kände mig så lättad! Det var som att jag kom tillbaka till livet, efter att ha varit instängd rent bok...

Av Disa - 1 maj 2013 12:19

I fredags hade vi en delredovisning för vår gestaltning. Här kommer min PP-presentation:   Den nuvarande titeln på mitt arbete     Jag berättade lite om hur jag från att ha tänkt att göra en barnbok, till att mer fokusera kring äckliga s...

Av Disa - 24 april 2013 21:19


Efter att ha undersökt det mest extrema försöker jag nu gå in på det lite mer "lagom" bisarra och äckliga, som de flesta klarar av, men som kanske ändå skapar en uns av obehag i maggropen. Jag hittade många olika bilder när jag sökte på "bizarre ar...

Av Disa - 24 april 2013 20:21

Har just kommit i kontakt med Gore som innebär (vad jag nu har förstått) bilder och filmer som är ocensurerade och på riktigt. Flashback beskriver det som "morbid dokumentation och ocensurerade nyhetsbilder". Flashback lägger också upp olika länkar t...

Presentation


I denna blogg skriver jag om mitt gestaltande examensarbete - att göra en barnbok.

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<<
Mars 2013 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

0 besvarade frågor

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards