Alla inlägg under mars 2013

Av Disa - 28 mars 2013 18:59

Denna vecka blev inte riktigt som jag hade tänkt mig, utan att det i sig skulle betyda något negativt. Visst är det tråkigt att jag inte får göra detta tillsammans med Lisa, men att arbeta själv är verkligen en utmaning för mig. Det är skrämmande men samtidigt väldigt spännande och motiverande.


Jag har börjat fundera kring hur jag vill göra boken, vad som ska vara med och varför. Jag har mer och mer kommit in på genus och de stereotypa könrollerna. Jag känner att det vore spännande att leka med dem, byta plats, göra om med mera. Och varför? Jo, dels för att ifrågasätta, och dels för att "öppna upp" människors syn på hur man som människa skall och inte skall vara.


Igår var jag och Lisa på Konstmuseet och gick på en guidad visning på den aktuella utställningen om Helene Schjerfbeck (1862-1946). Det var en mycket intressant historia vi fick ta del av - hennes liv och delar av hennes verk. De mest fascinerande målningarna var hennes självporträtt som hon gjorde under större delen av sitt liv. Den första när hon var 13 år gammal (!) och den sista ett år innan hon dog (1945). Hon kom in på konstskola som 11-åring och fick då bli bekant med det akademiska, klassiska sättet att måla (naturalism). När hon sedan flyttade till Frankrike, började hon måla mer förenklat och reducerat, eller som de beskriver på Konstmuseets hemsida: "personlig fransk-influerad symbolism" (klicka HÄR för att komma dit). Spår av till exempel kolkritor lät hon medvetet vara kvar, vilket fascinerade mig. Att låta olika material synas, istället för att de skall döljas. Hon var också medvetet provocerande, vilket är fascinerande för den tiden.


Jag blev inspirerad av Schjerfbeck eftersom hon i senare delen av sitt liv och karriär målade mer abstraherat, vilket jag själv tycker om. Hennes senare själporträtt visade mer hur hon kände sig istället för att visa hur hon egentligen såg ut. Jag influeras mycket av det surrealistiska och abstrakta, och därför tror jag att jag kan hämta inspiration från Schjerfbecks målningar. Inte just någon specifik teknik eller liknande, eftersom jag inte innehar de kunskaperna, men själva känslan och idén känner jag att jag kan ta tillvara.


Det skrämmer mig även att jag inte är så insatt i konsthistoria, och att det därför blir svårt att hitta influenser. Men jag tänkte, tillsammans med Lisa, besöka många gallerier etc för att kanske där upptäcka något jag kan använda mig av. Sedan finns det ju mycket att använda sig av i barnlitteraturen, vilket ju är den kanske mest relevanta källan att inhämta inspiration och influenser ifrån. Jag vet inte. Men det är spännande och jag känner mig väldigt taggad!



Av Disa - 28 mars 2013 18:01

Här är de två karaktärerna jag har jobbat med idag. Jag tänker mig att ha en presentation av karaktärerna i början, så att barnen kan bli bekanta med dem redan innan man läser boken.

Av Disa - 28 mars 2013 16:57

Har sammanställt barnens idéeroch pedagogens tankar/idéer. Lägger upp dem här så ni kan se vad jag kommer att utgå ifrån.

Av Disa - 27 mars 2013 20:55

Några av barnen ville ha med en SuperNinjaSpion. Jag skissar lite på denna och funderar på om jag ska leka lite med de stereotypa könsrollerna och blanda dem lite.

PM

Av Disa - 26 mars 2013 15:18

I mitt gestaltande examensarbete kommer jag att framställa en barnbok. Inspiration till innehållet har jag hämtat från min VFU-plats (praktikplats), både från barn och pedagoger. Jag har under mina VFU-perioder inte upplevt ett aktivt sätt att jobba med barnlitteratur. Det blir oftast en envägskommunikation från pedagog till barnen. Därför vill jag hitta ett sätt att göra det mer intressant och inspirera pedagoger och andra lärarstudenter till att bejaka sitt eget skapande som ett verktyg i verksamheten. Jag vill även få barnen att bli mer delaktiga och på så sätt skapa en gemensam miljö för lärande.


Frågor som präglar mitt arbete är följande: Vad kännetecknar en bra barnbok? Hur ska texten vara utformad? Vilket ämne skall den beröra?




Av Disa - 26 mars 2013 14:51

Det är alltså här jag kommer att dela med mig av mina tankar under mitt examensarbete och reflektera över moment i processen med mera. Jag känner mig inspirerad och motiverad, och det känns som att detta kommer att bli ett bra avslut på min lärarutbildning!


Idag hade vi introduktion på HDK. Jag blev lite förvånad eftersom det var meningen att jag och Lisa från början skulle skriva vårt examensarbete tillsammans. Nu blir det inte så, utan vi kommer att göra examensarbete på varsitt håll. Det var inte vad jag hade räknat med som sagt, så jag känner en viss oro och rädsla inför att göra detta ensam. Men det ska nog bli bra! Det kommer ju också att bli väldigt spännande att se var man hamnar till slut. Dessutom kommer jag och Lisa att arbeta mycket ihop ändå och stötta varandra.


Vi har även tänkt att gå på utställningar runtom i Göteborg för att få lite inspiration till respektive arbete. Har ni några tips på var man kan gå? Var finns det intressanta vernissager med mera? Tipsa gärna!


Jag skall snart lägga upp en förkortad version av det PM jag och Lisa skrev tillsammans, men jag kommer att ändra det lite så att det anpassas för det arbete jag kommer att göra. 


Hej så länge!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


I denna blogg skriver jag om mitt gestaltande examensarbete - att göra en barnbok.

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<<
Mars 2013 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

0 besvarade frågor

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards